Friday, July 3, 2009

Share Bumiputra Dlm Ekonomi Negara.


PM telah baru-baru ini telah membebaskan lagi sekatan-sekatan pelaburan dan perniagaan dalam negara untuk mencapai peningkatan ekonomi yang lebih pesat. Galakan pelaburan mesti lebih menarik dari yang terdapat dinegeri-negeri jiran untuk bersaing.

Tujuannya amat bagus. Tapi ia memerlukan 27 jenis perniagaan dibebaskan dari sebarang sekatan
untuk menjaga kepentingan Bumiputera. Ia termasuklah perniagaan di bidang kesihatan, sosial, pelancungan, pengangkutan, perniagaan, komputer, dan insuran. Peruntukan 3o% penyertaan Bumiputera dlm bidang-bidang ini dihapuskandan modal asing boleh mencapai 100%. Had penyertaan modal asing dalam bidan perniagaan borong (wholesale) dan pengurusan dana (fung management) dilonggarkan dari 49% kepada 70%.

Semua ini juga perlu kerana ekuity modal Bumiputera terus tertahan pada tahap 19.4% sejak 19 tahun laluwalaupun sasaran DEB ialah 30%. Ini kerana pehak Bumi telah menjual banyak saham yang dibeli. Dari RM54 billion ekuity yg terkumpul antara 1985-2005, hanya RM2 billion yg masih ada di tangan Bumiputers.

Soal yang boleh ditimbulkan dalam hal ini ialah: Apakah yang telah dibuat oleh PNB dengan segala skim dan syarikat di bawahnya ( ASN, ASB, ASM dll) yang bertujuan menambah milik saham Bumi putera? Kenapa hak milik itu terus berada diperingkat 19.4% sedang dana yang telah dikumpulkan terus berkembangah ? Tidakkah ia digunakan untuk menambah milik saham
Bumiputera? Dividen yg dikeluarkan tiap-tiap tahun tidaklah begitu tinggi. Apakah pengurusannya berjalan ditahap kecekapanan antarabangsa?

Jika PNB betul-betul berkesan kenapakah perlu ditubuhkan EKUINAS, untuk menjamin supaya
hakmilik saham Bumiputra terjamin dan dapat ditingkatkan lagi?

Sekarang kuasa FIC ( Foreign Investment Committee) sudah di kurangkan,siapakah yang akan menapis dan meluluskan permohonan untuk melabur di Malaysia? Siapakah yang akan menapis permohonan untuk melabur di Malaysia untuk memastikan bahawa kepentingan Bumiputra akan terus terjamin. Syarikat-syarikat Bumi yang mempunyai potensi akan dimajukan untuk menapai taraf operasi peringkat global. Apakah keriteri-keriteria yang akan digunakan untuk memilih syarikat-syarikat itu dan siapakah yang akan memilih?

Memang banyak sekali soalan-soalan yang belum terjawab. Kaum Bumiputra sendirilah yang harus menimbulkannya kerana orang-orang lain akan gembira dengan pemotongan syarat-syarat untuk melindungi hak Bumi itu.
m

No comments:

Post a Comment