Saturday, July 18, 2009

Balik Kampung di Hujung Minggu




Jika pemerhatianku betul ramai orang sekarang suka balik kampung di hujung minggu. Apalagi jika tidak jauh sangat. Jalan KL ke Seremban seterusnya ke Melaka dan Johor selaunya penuh sesak dihujung minggu.

Bagiku balik kampung pada pagi Sabtu sudah kebiasaan. Rumah asal (rumah arwah Ibu dan Ayah) adalah di Ulu Bendul manakala rumah isteri di Juasseh. Aku akan balik ke Ulu Bendul saja untuk membersihkan rumah yang tinggal jika Ayah dan Ibu mertua tidak balik
kampung di Juasseh. Jika mereka juga balik aku akan terus ke Juasseh untuk bermalam di sana dan balik ke KL pada hari Ahad.

Buat apa ke kampung? Kan lebih seronok merayau-rayau di KL, membeli belah atau melawat ke bandar-bandar lain? Soalku pula, tidakkah bosan membeli-belah, melawat-lawat tanpa tujuan beberapa kali ke tempat yang sama ( kalai pertama atau kedua ok), tengok orang sedang orang tidak kenal kita. Balik kampung semua kenal dan 1001 macam kerja boleh dibuat untuk memelihara rumah dan tempat kediaman lama.Betulkan pagar, tanam bunga dan pokok-pokok baru, cat rumah, bersihkan kawasan,
baikkan longkang dll. Letih berja bru duduk makan secara berpiknik di susut halaman tempat teduh dan berangin. Huuuu best.

No comments:

Post a Comment