Friday, July 10, 2009

Menuliskan Pendapat melalui Blog

Aku dapati sudah ramai orang Melayu yg membuka facebook. Tapi yg mengendalikan halaman blog tidak ramai berbanding dengan bloggers berketurunan lain. PM sendiri telah menyeru pemimpin-pemimpin masyarakat untuk membuka halaman blog sendiri supaya senang hendak dihubungi oleh rakyat untuk menyampaikan pendapat.

Blog sudah merupakan suara orang ramai. Jika masyarakat Bumiputra tidak mau menyuarakan pendapat melalui blog (kendalian sendiri atau melalui blog orang lain), maka suara orang lainlah yang lebih lantang, lebih berpengaruh dlm menentukan 'public opinion' (pendapat awam).

Pengaruh blog sebagai media alternatif sudah diakui ramai. Apakah kaum Bumi mau ketinggalan pula dlm bidang usaha pembentukan 'public opinion' atau pendapat awam ini? Dulu pendapat itu mungkin disampaikan melalui wakil rakyat. Sekarang orang lebih suka menyampaikannya terus, walaupun kepada PM sendiri, melalui halaman blognya.

Wahai orang yang masih 'berselimut' walaupun selimut pelindungmu ( ekuiti dan hak-hak istimewa) sudah semakin terhakis.Bersuaralah melalui blog sendiri atau blog org lain
supaya dapat didengar dan diambil kira. Kalau terus berselimut dan berdiam diri
dan
cuma hebuh di kedai-kedai kopi, suaramu akan tenggelam seperti tenggelamnya hak-hak
pribumi yang lain.

Bersuara melalui blog lebih berdisiplin dan tertib, bukan main hentam kromo saja. Kena fikir betul-betul dulu sebelum bersuara. Kena ada 'opinion' (pendapat)yang tegas. Untuk buat begitu kena dengar dan membaca berita,baca buku dll. Kalau dengar berita, baca buku, menganalisa isu dan masalah masyarakat, menyuarakan fikiran dan menuliskan pendapat dengan lantang semuanya malas hendak dibuat - atau tidak tahu - janganlah hairan jika tiba-tiba menyedari
diri menjadi org asing di bumi sendiri. 1 Malaysia memerlukan masyarakat Bumi sama aktif dan sama berani dengan masyarakat keturunan lain.

BERSUARALAH MELALUI BLOGMU SENDIRI ATAU BLOG PENULIS-PENULIS LAIN UTK KEPENTINGAN BANGSA DAN NEGARA.

1 comment:

  1. Blog adalah tempat I merapu sesuka hati i.....letih ha asyik akademik akademik ni....I can be myself in my blog....

    ReplyDelete