Wednesday, March 24, 2010

Membaca dan Menulis: Si Luncai dgn Labunya.

Aku tidak tau sama ada blog dlm bahasa ibunda ini dibaca atu tidak oleh nak-anak buahku dan mereka yg berminat. Tidak ada sebarang response yang dapat ku jadikan panduan, biarpun yg mengatakan mereka tidak suka padanya. Tidak seperti blogku dalam bahasa Inggeris. Nak dikata tidak jumpa, mereka sentiasa berceloteh di dalam facebook.

Masalah anak-anak muda tidak suka membaca buku ilmu pengetahuan, cuma suka majalah-majalah hiburan dan bacaaan rengan atau sekarang ini novel-novel cinta remaja, sudah bnyak diperkatakan. Malah Kerajaan sedang berkempen untuk menggalakkan rakyat membaca.

Buat saya, tak guna menyuruh orang membaca kalau mereka tidak mau. Orang yang ingin membaca ialah yang perlu mencari dan menggunakan idea dan maklumat untuk menulis atau memberi ceramah, kuliah dll. Untuk berlepak kosong, tidak perlu idea dan maklumat-maklunat berasaskan fakta. Cukup dengan gosip dan cerita-cerita liar. Idea-idea baru dan maklumat-maklumat menarik cuma berguna dan berharga jika kita mahu mengadakan dialog atu interlokusi dan interaksi intelektuil dengan orang-orang yg suka bicara begitu.

Untuk lepak harian baca surat-surat khaba, majalah-majalah ringan dan novel-novel picisan serta tengok TV dan dengar radio sudah lebih dari cukup. Buat apa 'buang masa' membaca yang berta-berat. Kalau di internet, baca rintihan kawan-kawan di face book sudah cukup. Laungkan sepatah dua kata atau komen, sudah memuaskan dan tunggu reaksi kawan-kawan yang membalas pul dengan laungan sepatah dua kata. Itu sudah boleh membuat ramai duduk berjam-jam main komputer.

Aduh.......aku juga suka buat begitu. Tapi ada juga perkara-perkara serius yang mesti dibicarakan. Untuk otak dan fikiran. Aku hanya berharap supaya anak-anak muda sekarang bisa juga berfikir serius mengenai bangsa dan negara, Jika tidak nanti tenggelam dalam facebook internet sedang facebook kenegaraan dan bangsa dimonopolize oleh org lain.

Bacalah buku-buku dan tulisan-tulisan serius untuk menyertai polmik dan dialog mengenai perkara yg menyentuk masadepan negara dan msyarakat. Atau mahu jadi si luncai yang terjun dengan labu-labunya.

No comments:

Post a Comment