Saturday, March 6, 2010

Bacalah Blog-blog Scribe dan Jurnalis Ternama....

Waktu mula menulis dalam blog ini, aku memang tidak harap mendapat pembaca yg ramai. Ia lebih untuk jadi tempat meluahkan perasaan sendiri. Memang sudah ramai scribes dan jurnalis-jurnalis setengah bersara yg membawakan berbagai-bagai berita dan isu-isu semasa untuk mencabuk minda anak-anak Melayu dan msyarakat amnya. Mereka sudah menerima berjuta-juta pengunjung dan merupakan sumber maklumat utama disamping mainstream media. Malaysiakini mislanya merupakan sumber maklumat alternatif yg bertenaga.Website Cek Det, Kadir Jasin, Rocky Bru dll. amat penting dibaca untuk keep-up dengan hal-hal semasa.

Aku bukan scribe atau jurnalis. Cuma tukang komen mengenai hal-hal yang menarik perhatian. Kita harus maklum bahawa bukan semua maklumat boleh memberi erti dan bermunafaat kepada kita. Malah ia boleh mengelirukan, membuat kita bingung dan kadang-kadang terpesung. Fakta-fakta maklumat hanya membawa erti dalam konteks tertentu. Misalnya, siapa peduli jika berlaku kecurian atau pecah rumah di tempat yg kita tidak tau. Tapi kalau dekat rumah kita, baru jadi bimbang. Siapa peduli kalau berpuluh-puluh orang mati dalam pelanggaran jalanraya tiap-tiap hari. Tapi kalau ada sdr-mara kita terlibat, atau makin banyak pelanggaran berlaku waktu ada operasi tertentu, baru kita menyoal kenapa.

Sekarang kejadian Wakil Rakyat melumpat-lumpat tukar parti semakin menjadi-jadi. Pemimpin2 parti terlibat tentu bimbang. Tapi kita semua? Mereka yg tidak tau tentang perimbangan yang tipis dalam Dewan Perundangan Negeri atau Persekutuan, tidak sedar kepentingan wakil-wakil rakyat atau ahli J/K sesuatu parti melumpat keluar. Ia boleh menyebabkan sesuatu Kerajaan Negeri tumbang, juga Kerajaan Persekutuan. Pembangkang boleh naik jadi Pemerintah dan Pemerintah jatuh menjadi Pembangkang. Bila sudah sedarkan hal ini baru tiap-tiap kisah wakil rakyat melumpat keluar parti akan menjadi maklumat penting.

Malaysia sudah merdeka lebih 52 tahun. Tiap kali kita dengar pemimpin-pemimpin politik berkata 'rakyat sudah matang dengan hal-jal politik.' Pemimpin-pemimpin politik sendiri mengira mereka sudah amat matang. Tetapi jika mereka mengambil peluang untuk mengambil kursus sains politik dan mendengar ceramah mengenai teori-teori dan falsafah politik, tentu mereka akan sedar sedalam mana pengetahuan mereka mengenai politik. Pengalaman saja tak cukup. Ia mengandungi perbuatan yang betul dan yang salah. Kalau Communism, Socialism, Facism, Marxism dll mempunyai banyak aspek-aspek yg tak dapat diterima, demokrasi juga banyak kecacatan yang perlu diatasi. Socialism USSR gagal tetapi Communism dinegeri Cina masih ampuh dengan penyesuaian-penyesuaian yg bijak. Islamism di Afghanistan bawah pimpinan Taliuban gagal tapi Islamism cara Iran ok. Apa pulak corak Islamism di negara-negara Islam yg lain?

Kerana itu anak-anak muda Malaysia, khsusnya yg pada masa ini syok dengan videogames and lepak di facebook perlu meneliti blog-blog scribes dan jurnalis-jurnalis yang sudah ternama untuk mendapat pengertian yang baik dan lengkap mengenai keadaan negara dan masyarakat mereka. Apalagi kalau memang kurang membaca akhbar dan buku-buku ilmiah.
Kalau kita ikuti separuh dari perbualan dalam FB sekarang, kita akn berasa kurang senang dengan perkara-perkara yg jadi bualan - sangat remeh dan biasa. Tidak ada pertukaran maklumat yang boleh membawa kepada pengluasan kesedaran dan
horizon intelek. Internet dijadikan tempat bermain dan berhibur saja. Memang tak salah tapi boleh merugikan. Ia boleh mejadi halaman untuk mengasah bakat menulis dan mengembang buah fikiran.

Kenapa tak ambil peluang itu sebelum kita juga tertinggal dalam bidang poltical awareness seperti kita tertinggal dan terus tertinggal dalam bidang kemajuan ekonomi.

2 comments:

  1. Norzah,
    It is indeed very sad to see entertainment as the main objective in life among our young ones. Omong omong kosong is a trend. Academic discussions and commenting on serious subjects are shunned. As you rightly said you write because you love expressing yourself. I do for similar reason and for information to my pupils.
    You asked whether I write too. Indeed I do, just click on Almanar above and you will come to www.almanar-nuri.blogspot.com I devote myself to educating the young ones around my kampong – my way, for the last 15 years. I am full of cynicism when it comes to commenting on Malaysian education. If for any reason you wish to contact me more privately you may use my email almanar09944@gmail.com
    Salaam from
    Pakcik

    ReplyDelete
  2. Tq for the comment, Pakcik. I've already checked almanar-nur.blogspot
    and there's plenty to read. From the little that I've scanned through I gather that you've been doing a wonderful job in helping our young people in their studies and in mastering the English language. I agree that there's much to say about our education system but I believe that much of the real education must be done outside the school. Internet could be a very good teacher if we know how to use it well, Let's try to get our young to follow some of the good blogs, both in English and Malay. Salam.

    ReplyDelete