Friday, August 7, 2009

Masjid dan Surau (Madrasah).

Mulai bulan Syaaban ini dan memuncak dalam bulan Ramadhan, masjid dan madrasah-madrasah akan dibanjiri manusia Muslimin.Yang jarang-jarang ke masjid atau surau pun akan mulai hadir untuk turut serta dalam majlis berbuka puasa dan morei.


Saya memang rasa lebih seronok pergi ke madrasah atau surau saja. Yang paling dekat ke rumah tentunya. Kita kenal semua hadhirin (dan separuh dari hadhirat). Sambil berbuka puasa atau menunggu kamat untuk solat, perbualan akan berjalan dengan rancak mengenai apa saja - penuh kemesraan dan gelak ketawa. Terasa hubungan silaturrahim menjadi begitu erat.

Perkumpulan di masjid tentunya lebih besar. Tetapi sentiasa ramai yang tidak dikenali sangat dan berbual pun lebih bercorak 'making conversation' dari bergurau senda dan berjenaka. Jika ada kalanya terselit antara orang-orang yang tak dikenali dan tak pula begitu peramah, akan muram sajalah suasana perhimpunan pada malam itu. Mungkin wirid, ratib dan solat akan menjadi lebih khosyok kerana tiada gangguan kawan-kawan dan kenalan rapat. Mungkin ia akan memberi peluang berkenalan dengan
orang-orang baru. Tetapi setiap majlis yang sunyi dari senda gurau dan gelak ketawa akan berasa lebih 'kering' dan membosankan.

Benar kita ke masjid dan surau untuk mendekati Allah. Tatapi menhampiri Allah dengan orang-orang yang kita sedia kenal mesra
tentu lebih memberi kesan dan menjadi ingatan. Selamat menyambut kedatangan bulan Ramadhan dan selamat berpuasa.

No comments:

Post a Comment