Wednesday, August 19, 2009

Siapa Masuk Syurga?

Surat khabar dan tv heboh membicarakan soal siapa yg boleh dan siapa yg tak boleh masuk syurga, ekoran penegasan mursyidul PAS tokguru Nik Aziz bahawa penyokong UMNO tidak akan dapat masuk syurga. Nik Aziz terus dituduh sudah melampau kerana hanya Allah yang boleh menentukan siapa yg masuk syurga dan siapa masuk neraka.

Semua umat Islam tentu tahu bahawa hanya Allah yg berhak menentukan siapa yang akan masuk syurga itu. Sudah pun diterangkan di dalam al-Quran sifat orang-orang yang akan masuk syurga - yang beriman, taqwa, ikhlas, tidak menipu,tidak menganiaya sesama manusia, tidak membuat kesosakan di dunia, mengerjakan amar makruf dan menjauhi nahi mungkar, tidak mendustakan ayat-ayat Allah, tidak menyekutukanNya...seterusnya diberikan buku catitan amalannya dengan tangan kanan (kitab Illiyiin) manakala yang menerimanya dari tangan kiri ( kitab Sijjiin) kan ke neraka.

Kenapa heboh-heboh lagi mengenainya sedangkan keadaan negara dan masyarakat (Melayu klhusus) menghadapi berbagai-bagai masalah yang mendesak? Cukuplah jika dikatakan Nik Aziz membuat timbangannya mengikut persepsinya mengenai penyokong2 UMNO dibandingkan dengan kandidat2 syurga yang disebutlah di dalam al-Quran. Persepsi itu pasti dipengaruhi oleh pendirian politiknya. Jujur atau tidak, ikhlas atau tidak, berlawanan dengan ajaran Islam atau tidak, biarlah Allah yang menentukan. Ulamak UMNO juga tidak boleh menjatuhkan hukuman.

Janganlah orang2 Melayu heboh mengenai kelayakan masuk syurga akhirat yg sudah dijelaskan oleh al-Quran, sedang kedudukan mereka di dunia di sisi rakyat selainnya sudah membimbangkan. Berapa ramai yang menjadi kayaraya kerana berniaga ( menetukan 9/10 dari rezki) dan bukan kerana berpolitik? Berapa ramai yang menambah nilai kepada barangan dan hasil bumi, bukan mengutip untung dari hasil usaha orang lain?

Mengapalah Ulamak-ulamak kita hendak bermuzakarah dan mengeluarkan fatwa baru mengenai soal siapa boleh masuk syurga dan siapa yang akan masuk neraka. Al-Quran dan Hadis sudah cukup untuk menjelaskannya. Tak perlu ditukuk tambah lagi. Carilah jalan untuk membebaskan jiwa dan pemikiran umat dari bidaah dan khurafat agar dapat hidup lebih mulia dalam negara sendiri, tidak menjadi 'yurauun' serta 'mauun' atau peminta-minta dalam negara yang kaya.

No comments:

Post a Comment