Monday, April 5, 2010

Meningkatkan Kemampuan Bahasa Malaysia (3)

Penggunaan Sisipan dan Akhiran ( In-Fixes and Suffixes)

Sisipan ( In-fixes) dan Akhiran (suffixes) selalu dikatakan membuat Bahasa begitu rumit. Perhatikan istilah-istilah berikut: memberhentikan, memperhebatkan, berkehendakkan, berkemampuan, dipermainkan, diketengahkan, dipersenda-guraukan, memperlekehi, dipersetuji dll.

Ada dua awalan pada istilah-istilah itu: member-kan, memper-kan, berke-an dan diper-i. Awalan yang kedua itulah yang dinamakan sisipan terdiri dari ; 'ber', 'per', 'ke' dll. Fungsi utamanya ialah untuk memperkuatkan ( perhatikan istilah itu sendiri!) maksud istilah itu. Kata-kata di atas memang boleh ditulis sebagai menghentikan, menghebatkan, mampu, memain-mainkan, menengahkan, menyendaguraukan, melekehi dan menyetujui. Tetapi tenaga dan penekanannya seolah-olah hilang. Ini adalah mengikut cara pembentukan istilah mengikut bahasa Arab (Tasrif B. Arab misalnya yutafaalu yang terbentuk dari istilah faala=perbuatan). Bahasa Inggeris pula menggandakan akhiran ( misalnya 'nationalization' (mewarganegarakan) yang terbetuk dari istilah nation.)

Demikian fungsi sisipan hanyalah memperkuat atau memperhebatkan maksud sesuatu istilah. Demikian mengingatkan menjadi memperingatkan, menghebatkan menjadi memperhebatkan, memainkan menjadi mempermainkan, dikatakan menjadi diperkatakan. hentikan menjadi memberhentikan dll. Soalnya apakah susunan ini perlu dipertahankan? Tidakkah cukup dengan satu awalan saja?

Sebenarnya ada sedikit perbedaan saranan yang dibawakan oleh sisipan per itu. Mengingatkan misalnya cuma memaklumkan kepada seseorng tentang sesuatu yang mungkin terlupa tetapi memperingatkan mengandungi sedikit amaran supaya sesuatu tidak dilupakan atau dilakukan lagi. Peringatan itu mungkin pula diikuti oleh denda dan hukuman tertentu jika dilampaui. Memainkan pula selalunya diikuti oleh nama sesuatu alat bunyi-bunyian seperti memainkan biola, serunai dll. Tetapi mempermainkan bererti memperolok-olokkan seseorang atau sesuatu seperti menipu orang yang bodoh.

Tidaklah semua perkataan yang mengangdungi tambahanmemper itu membawa pebedaan makna. Tidak semua perkataan boleh menggunakan tambahan memper itu. Membaiki misalnya serupa saja maknanya dengan memperbaiki. Mempersaingkan ( meletakan dua orang atau benda dekat-dekat untung dibandingkan) tidak dapat ditukar dengan menyaingkan kerana istilah begitu jarang-jarang dipakai. Memperindahkan bermakna mencantikkan dan lain smasekali maknanya dari mengindahkan yang bermaksud ambil perhatian,.

Akhiran pula terdiri dari an, kan dan i. Fungsinya (1) mengubah kata-kerja (verb) menjadi nama-benda (noun) dan (2) menjadikan perbuatan yang dilakukan sendiri oleh subjek berubah menjadi sesatu yang dilakukan kepadanya.

Fungsi 1: buat, menjadi buatan, membuat menjadi perbuatan, suruh menjdi suruhan, lari menjadi pelarian, duduk menjadi kedudukan, muat menjadi muatan, tulis menjadi tulisan. Akhiran sebenar ialah an tapi apabila sesatu huruf berakir dengan k, bunyi sebutan akhir itu menjadi seperti kan.

Fungsi 2: Dilihat boleh menjadi diperlihatkan dengan perbedaan makna yang jelas. Dilihat adalah apa yang dibuat sendiri oleh seseorang sedang diperlihatkan dilakukan oleh orang lain kepada seseorng. Begitu juga kata menjadi mengatakan atau diperkatakan. Beda makna mengatakan dan diperkatkan adalah seperti yang telah disebutkan tadi, yang satu dibuat oleh subjek kepada seseorang manakala diperkatakan membawa disebut-sebut orang tanpa merujuk kepada orang tertentu.


Akhiran an/kan itu boleh ditukar-ganti dengan i mengikut hukum-hukum tertentu. Perhatikan beda perkataan berikut: kedudukan (tempat seseorang berada atau duduk) -didudukkan ( di letakkan seseorang atas tempat duduk atau dalam keadaan duduk) - diduduki (merujuk keadaan dimana seseorang telah mengisi suatu tempat duduk) menduduki ( perbuatan mengisi tempat duduk dengan sengaja). Lebih jelas ialah perbedaan makna antara menduduki dan mendudukkan. Menduduki sesuatu tempat bererti tinggal di situ dengan kehendak sendiri tapi mendudukkan orang pada sesuatu tempat bererti menempatkan orang di sesuatu tempat sama ada ia suka atau tidak.

Demikian penggunaan awalan, sisipan dan akhiran itulah yang memberi berbagai-bagaicorak penggunaan kepada Bahasa dengan membawakan perbedaan maksud yang halus dan tegas. Seseorang perlu mengenal Bahasa dengan mendalam sebelum boleh menggunakannya dengan tepat dan berkesan. Kehalusan Bahasa terletak pada penggunaan awalan, sisipan dan akhiran itu. Mereka yang belum mampu berbuat begitu cuma boleh menggunakan Bahasa yang asas dan kasar.

No comments:

Post a Comment