Thursday, June 10, 2010

Menyatukan Umat Islam di Malaysia.

Setiap kali ke Masjid di KL ini, saya perhatiankan umat Islam sembahyang bersama tanpa apa-apa pergeseran. Semua pergeseran berpunca dari partisan politik dan ketua-ketua masyarakat yang mengadu-dombakan pengikut-pengikut mereka untuk meneguhkan pengaruh sendiri.

Punca salah-faham kedua mungkin kiblat ikutan beragama. Bukan kerana perbedaan mazhab sangat kerana mazhab Syafi'e menjadi ikutan am, atau mazhab as-Sunnah wal-Jemaah. Yang boleh menjadi perbalahan ialah perkara-perkar furuk (cabangan hukum) dan interpretasi sesuatu amalam berdasarkan hadith atau nas al-quran tertentu. Jika interpretasi hadith atau nas itu berlainan maka sudah tentu ada yang sah dianggap batil dan yang batil dianggap sahih. (Misalnya apakah tersentuh perempuan tanpa sengaja membatalkan air sembahyang bagi org lelaki? apakah loteri kebajikan itu haram? adakah BSN itu haram? dll).

Hukum Islam mudah sahaja. Jika ragu-ragu tinggalkan atau jauhi. Kerjakan yang yakin saja dan selainnya bertanya kepada yg alim.Soalnya Mualim yg mana? Pilihlah yg pendapatnya berasaskan nas-nas yang sahih dan dapat disemak sendiri, Suruh anak-anak atau cucu-cucu yang bijak menyemaknya jika tidak upaya berbuat sendiri. Kadang-kadang mereka paling gembira jika kita yang bertanya pada mereka dan minta 'panduan' mengenai sesuatu.

Tanpa pemisahan kerana perbedaan parti politik, perpecahan ikut ketua, permusuhan mengikut prejudis dan syak-wasangkan akibat ikutan atau fahamasn cabang-agama tertentu ( mungkin juga ajaran sesat!), umat Islam di Malaysia ini TIDAK akan berpecah belah seperti sekarang. Ada yang berbaik-baik tapi berpisah jalan bila melihat ketua, takut dicap lompat pagar. Dunia dan kepentingannya yang memisahkan umat: bukan mazhab seperti dulukala. Banyak yg tidak psti mazhab apa yang mereka ikut. Tapi mereka tau ketua mana dan parti apa yang mereka sokong.

Oleh itu jika kepetingan dunia dan periuk nasi ini dapat dipisahkan dari kepentingan agama dan beribadah, penyatuan umat Islam akan menjadi amat mudah. Semua yang kita lakukan atas nama amal ibadah adalah sama ( cuma ada cara yg sedikit berbeda seperti menyimpul tangan waktu berdiri sembahyang, cara menuit telunjuk waktu membaca attahiya dll), kecuali jika mengikut lain mazhab samasekali. Itupun tak p[erlu bergaduh seperti di Mekah al-Mukarramah. Buatlah ikut keyakinan sendiri dan hoirmati pula keyakinan orang, Tidkakah mudah begitu?

Senang sekali untuk umat Islam bersatu TANPA hasutan politik, syitan yang jadi pengacau. Salah syitan itukah? Tidak. Itu tugas dia mengikut perjanjian dengan Allah yang membenarkan ia hidup selama-lamanya manakala hidup manusia- Khalifahnya di bumi- hanya sekejap. Syitan hanya menjalankan tuga, MANUSIA YANG LEMAH DAN HANYA MENGIKUT. Dari sejak Nabi Adam alaihisalam ditipu hinggalah sekarang.

Tidakkah parti-parti politik orang-orang Islam itu sendiri dapat merapatkan jurang pendirian dan menyelaraskan fahaman, Tentunya payah kerana ia bergerak atas dasar kepentingan duniawi, jasmaniah, keangkuhan diri, keperluan menang pilihnaraya untuk menguasai Dewan Undangan dan Parlimen, keperluan mendapat sokongan - biarpun terpaksa main kung kelikar dan menipu. Hukum dharuri dalam Islam, melibatkan soal hidup mati ( biarpun hidup mati parti bukan individu), membolehkan hal itu. Tapi sesudah itu, tidakkah boleh surut semula kepada jalan yang benar. Tak boleh sekaligus, buatlah perlahan-lahan asalkan BERTERUSAN. ALLAH SUKA YANG BERTERUSAN BIARPUN AMALAN YG SEDIKIT.

Sebenarnya rasa keagamaan akan membawa ahli-ahli politik itu sendiri kepada arus yang sama. Yang memisahkan jalan ialah manusia dengan kepentingan individunya. Pemimpiun-pemimpin yang mempunyai agenda persendirian, bukan nekenegaraan kerana agenda kenegaraan ( usaha menuju kebaikan untuk rakyat dan negara) tentu banyak persamaanya walau disusun oleh mana-mana parti pun. Yang baik tetap baik ikut agama Islam. Lainlah jika sudah ikut ajaran asing.

Bagaimana pun penyatuan manusia politik tetap lebih susah dari penyelaranan perjuangan parti yang berlunaskan agama Islam. Cara-caranya ada. Biarlah hal itu dibincangkan pad alain masa jika ada pehak yang berminat. Ulil Amri kita tentu berasa bahawa mereka lebih tahu. Tapi fikiran mereka selalu buntu kerana hanya melihat suatu lorong - kemenangan untuk parti, jika kalah mereka mati. Tidak, masih boleh ada kemenangan dalam kekakalahan dan kekalahan dalam kemenangan. Begitulah luasnya ilmu agama Islam.

No comments:

Post a Comment